főoldal | Kedves m_ATULA! | 
Válogatáskazetta 1.

A halált elkerülendő ötletet lopunk. Kapard elő egy régi válogatáskazettád, rakd be a magnódba, hallgasd végig, és közben írd le, ami eszedbe jut. Az egyetlen szabály, hogy minden számról csak annyi ideig írhatsz, amíg éppen az szól. Ha lejárt a kazetta, csak helyesírási hibákat ér javítani. Első felvonás most, a többi meg máskor.

From Pistols To Prodigy III.

Rec: 1996 legkésőbb

Miért adtam ennek ennyire siralmas címet, fogalmam nincs. Gondolom akkor ez volt a zenei spektrum két vége. Vagy legalábbis az általam birtokolt zenék két vége, mert emlékeim szerint akkor már túl voltam néhány meghatározó jellegű acidpartin, és Törökbálinton egészen biztosan senki nem játszott se Pistolst, se Prodigy-t. A cél amúgy a Moszkva téren túli otthon és a pestlőrinci gimnázium közötti több mint egy órás távolság elviselhetőbbé tétele volt.

A oldal

Madness - One Step Beyond

Szombaton magyarázta a haverom, hogy a Madness simán benne van minden idők legjobb öt zenekarában. Nincs, de ha angolokra redukálunk, majdnem. A legjobb mozgásuk viszont tényleg nekik volt. Ma már a Night Boat To Cairo a kedvenc Madness számom, de akkor még ez volt, meg a Baggy Trousers. Most már sznob vagyok, és a One Step Beyondnak is az eredeti jamaikai verzióját szeretem jobban, Prince Busterrel.

MDC - This Land Is Your Land

Az első borzalmas mellényúlás. Az amerikai Chumbawamba, humor és dallam nélkül. Ezek annyira komolyan vették magukat, hogy van egy számuk, amiben a fekete bárány és az özvegyi fekete ruha létezését is látens rasszizmusnak tartják. A klasszikusok punkverzióban pedig akkor is borzalmas volt.

Dinosaur Jr. - I Live For That Look

A nagy amerikai alternatív ikonok közül nekem a Pavement szinte teljesen kimaradt a maga idejében (kivéve a Range Life fesztivál- klasszikust). J Mascis együttese, a Dinosaur Jr. is csak érintőlegesen kapott el, elsősorban a klasszikus, urbánus golfozó videóklipjükkel. Ez ma is vállalható, a későbbi Dinosaur Jr csemeték, a Sebadoh meg a Folk Implosion már kevésbé. Hmmm... jó popzene ez. A Sonic Youthot persze meg sem közelíti. Nem voltam soha nagy 120 Minutes-rajongó, de ebben a számban benne van nagyjából az a műsor, meg az is, hogy Barcelonában volt egy csaj, akibe szerelmes voltam, lerázott a picsába, a bátyja meg ilyesmiket hallgatott.

Sonic Youth & Cypress Hill - I Love You Mary Jane

Ez ugye a generációsan meghatározó Judgement Night soundtrackről van. A Sonic Youth, na az viszont nálam van benne a top 5 érinthetetlen istenségben. A Cypress Hillt soha nem bírtam annyira, az Insane In The Brain persze bejött, de tinédzserként nem fogott meg annyira a hiphop. Ez a szám amúgy zseniális lenne, ha nem irtóznék minden műtől, ami kizárólag drogozással foglalkozik. Van egy elméletem amúgy, hogy a Cypress Hillnek háromféle száma van: bólogatós, ugrálós és bólogatós/ugrálós. Majd egyszer el is mondom.

Mano Negra - Mala Vida

11 éves korom óta Mano Negra rajongó vagyok, és kurva büszke is rá. Könnyű persze, ha az ember latin nyelvterületen kezd kamaszodni. A katalán Canal 33 leadott egyszer egy Mano Negra koncertet, Live au Pigalle, vagy valami ilyesmi, a vége az volt, hogy mopedekkel száguldoztak Párizsban, a hátsó ülésen a zenészekkel. Uhh, a pozanos nagyon jól nézett ki. Nem gondoltam, hogy élőben is látok majd ilyet, de a tavalyi wieseni Manu Chao koncert megközelítette. Faszomba a Desaparecidóval, ez volt a jó.

Blur - Parklife

A kedvenc britpop zenekarom - tudom, ilyen nincs - a Pulp. Az Oasist mindig is utáltam, mint a szart, a Blurnek viszont egy csomó dolgát még most is bírom. Például ezt a számot, már csak a letagadhatatlan Madness és Specials nyúlás miatt is. Kár, hogy nem tudtak időben feloszlani, és még a Gorillazt is végig kellett szenvednem. Leavin' ze 'ouse - ez a kedvenc sorom.

Nirvana - Endless Nameless???

A picsába, nem vagyok biztos a címben. Ritka koncertfelvétel, gondolom valamelyik Outcesticide-válogatásról. A refrén csak paródiaként értelmezhető: And if you kill yourself / You will think you're happy. Kurt Cobaint ma is kurva tehetséges csávónak tartom, de ezeket a manírokat nem kellett volna. A szám amúgy tökéletes, valahol a Sliver meg a Molly's Lips kategóriájában.

NOFX - Perfect Government

Tudom, hogy ezt nehéz elmagyarázni, de a NOFX nálam benne van minden idők legjobb pár punkegyüttesében, a Ramones mögötti második vonalban. Mert van humoruk, kurva jó számokat írnak, és tényleg szarnak bele mindenbe. Ez szarul hangzott, de nekem ennyi kell a punkhoz.

Sonic Youth - The Wonder

Minden idők második legjobb lemezének, a Daydream Nationnek van a végén egy 13 perces, három tételes darab, ez annak azt hiszem, hogy a közepe. Soha senki nem gitározott még úgy, mint Thurston Moore és Lee Ranaldo azon a lemezen, most elkerülném az előző szám leírásánál elővett patetikus hangvételt, de ez a lemez akárhányszori meghallgatásra is elindít valami olyat, amit egyáltalán nem tudok megmagyarázni.

Biohazard - What Makes Us Tick

A második vérciki darab. Még az sem menti meg, hogy életemben először és utoljára a Pecsában tartott Biohazard koncerten stagediveoltam (előzenekar: Dog Eat Dog, úristen). Csak azzal menthetem magam, hogy akkor még nem ismertem a a Bad Brainst meg a Minor Threatet, és azt hittem ez a kibaszott nagybetűs NYHC (sajnos nem tudom az x-jellel kombinálni). Evan Seinfeld hastetkója viszont örök klasszikus.

Smashing Pumpkins - Today

Nem hiszem, hogy ezt elkerülhette volna bárki, aki a kilencvenes évek elején volt 14 éves. Ez nyilván a Goood Vibrations akkori megfelelője volt, már csak mindkét szám valójában nagyon szomorú hangvétele miatt is. Billy Corgannek még volt haja, D'arcy épp csak szakított James Ihával, Jimmy Chamberlain még nem volt full heroinista, és még nem ők voltak a legjobb rockegyüttes a világon.

Beastie Boys - Michelle's Farm

Ez viszont tényleg HC. Ez a Beastie Boys persze gyakorlatilag teljesen más volt, mint az, amelyik felvette a Check Your Headet, de ez akkoris egy jó szám. 17 éves new-yorki borotvált fejű zsidógyerekek, hmmmmmm, király.

Bad Religion - Stranger Than Fiction

Mérsékelten égő. A Bad Religionnek volt kettő és fél tökéletes lemeze (Suffer, No Control + Against The Grain), de ez már a lefelé menő ág, ami még akkor sem ért véget, amikor már Campinóval énekeltek együtt. A NOFX-el szemben pedig ők aztán kurvára komolyan vették magukat. Miért vannak ebben olyan szavak, hogy caringosity meg quixotic???

Sex Pistols - Lonely Boy

Gondolom azt hittem, hogy obskurus Sex Pistols számokat szeretni menő dolog. Ezt ráadásul valószínűleg romantikusnak is tartottam. Steve Jones úgy tud énekelni, mint én. Érdekes adat: Glenn Danzig segített Sid Vicious mamájának összeszedni halott fiacskája cuccait New Yorkban. Együtt buliztak előző éjjel, a sztori szerint. Ez kurva buta rockzene.

Red Hot Chilli Peppers - I Could Have Lied

Első késztetés az előretekerésre. Basszameg, ez még az Under The Bridge- nél is siralmasabb. Gondolom akinek bejön a Blood Sugar Sex Magik, és nem csak a faszmutogatós Anthony Kiedist látja benne, az ezt is szereti. De nekem a RHCP ma már csak a Mother's Milk, és főleg az Uplift Mofo Party Plan, amikor még élt Hillel Slovak, és Flea-vel együtt kettejük jófejsége elég volt ahhoz, hogy elnyomja ezt a tapló Kiedis gyereket. Ez simán egy szinten van a Poison Every Rose Has Its Thorn című örökbecsűjével. Kemény gyerek megpróbál a csaja ablaka alól bocsánatot kérni. Nyál.

Nirvana - Molly's Lips

Persze, hogy Pixies-nyúlás, de ez akkor is tökéletes. Ha figyel az ember, Cobain hangja alatt gyakorlatilag csak egy folyamatos, néha kilengő zajfolyamat van. Ezt hívják popzenének. A szöveg meg már szinte Ramonesien szép.

Dick Dale - Misirlou

Ez azért került rá, mert egy 'rendes' szám már nem fért erre az oldalra. A Pulp Fictiont soha nem szerettem különösebben, a szörfgitárokat és a hatvanas évek nem koszos hippik által készített zenéit viszont ma is imádom.

B oldal

Rage Against The Machine - Killing In The Name

Ezt nem vagyok hajlandó szégyelleni. Mennyivel jobb már, mint a nyomi Limp Bizkit. Mennyit pogóztam erre. Szombat este sohase focizz!!!, mint közismert erről van szó az elején, aztán meg Ez egy kibaszott tócsa!!!. Tom Morello gitárjátéka is vállalható még mindig, állítólag Jomo Kenyatta unokaöccse, de ezt soha nem csekkoltam le, a barátaim pedig egyébként sem tudták, ki volt Jomo Kenyatta. Barcelonában vagyok a haveroméknál, ő tudott gitározni, ezt játszotta, én meg az ágyon ugráltam, és ezt üvöltöttem. Aztán átjött a grúz osztálytársam, és megmutatta, hol vitte le az akna a vádliját. FUCK YOU I WON'T DO WHAT YOU TELL ME!!! Ez hogyan vesztené már bármikor is az értelmét? Komolyan, hatéves korában lejátszom majd a gyerekemnek.

L7 - Pretend We're Dead

A nők, a rockandroll és az én kacskaringós viszonyaimra nincs idő kitérni, de az L7 a legjobbak között volt. Mindegyik úgy nézett ki, mint Vanessa Warwick a Headbangers Ballból, és nekik - szemben például Courtney Love-val - nem az aktuális hímnemű csicskájuk írta a lemezüket. Mi lehet most szegényekkel? Állítólag még mindig léteznek, ami csak egy fokkal jobb, mint valami kaliforniai piercingbolt eladójaként dolgozni. Korrekt popzene, ma már sokadszorra.

URH - Kemény világ

Félúton a letagadandó és az elviselhető közt. Ha nem lenne Müller Péter benne, simán be is vállalnám. Nekem innét nézve ezek az együttesek közül egyértelműen az Európa Kiadó tűnik a legjobbnak, már csak azért is, mert Gyönyörű autók, gyönyörű nők / Éjszakai dühöngök. Azt viszont nem értem, hogy ha már muszáj volt URH-t akkor legalább miért nem a Kék Fény? Ja, eszembe jutott: az soha nem volt meg ilyen jó minőségben. Ennek meg a zenéje semmilyen, a szövege meg siralmas.

DFL - Function At The Center

Szerintem ezeknek a cédéit csak én vittem haza átmásolásra az IndieGoból. Pedig simán az egyik legjobb hardcore a kilencvenes évekből, Beastie Boy King Ad-Rock producerkedésével.

NOFX - Punk Guy

He's got a face like Charles Bronson / Straight outta Green Bay, Wisconsin - mondom, hogy van humoruk. És tudnak zenélni, és Fat Mike- nak kurva jó a hangja.

Blur - Girls & Boys

Ez van vagy öt perc, annyit nem tudok írni róla, az biztos. Inkább idézek ebből is egy jót: Du bist sehr schön / But we haven't been in- tro-duced. Nem tudom, hova lett a fiatal és bulizós Damon Albarn, pedig a Song No. 2-nál még biztosan megvolt. Most, hogy odafigyelek rá, ez is Specials meg Madness összegyúrva. Bugyuta pattogás, ízes Chelsea- drukker tájszólás, ezek valamiért mindig hatnak rám.

Beck - Loser

Arra büszke vagyok, hogy Beck a legeleje óta megvan. Ezt a számot viszont csak akkor szerettem meg most, a közben eltelt nyolc-kilenc évben többnyire idegesített. A Mellow Goldról a Truck Drivin' Neighbours Downstairs a kedvencem amúgy, Becket pedig generációja legnagyobb zsenijének tartom, simán. Nekem még a Mutations is tetszett, és tudom, hogy ez a Sea Change csak pillanatnyi kisiklás. És annyira az sem rossz.

Lemonheads - Kitchen

A kilencvenes évek elejére ismét visszatérve, akkor a legcoolabb csávó a világon egyértelműen Evan Dando volt. Mindenkit megkúrt Kate Mosstól Courtney Love-ig, kétévente szart magából egy tökéletes lemezt, és annyit drogozott, amennyit nem szégyellt. A Come On Feel... után viszont valami elszakadt, odáig süllyedt, hogy háttércsörgődobozott egy Oasis- turnén, és egyáltalán lepusztította magát a sárga földig. Ettől függetlenül, ha buzi lennék, meg akarnám kúrni.

Prodigy - Fire

Ezt nehéz objektíven hallgatnom, mert egy ideje időm ötven százalékában Kid 606-ot és társait hallgatom, ők meg ugyanazt a korai rave-szcénát nyúlják, mint amit a Prodigy is az első lemezükön. A Charlie volt a kedvenc számom, de annak az albumverziója meg sem közelítette a kislemezt, ami viszont nem volt meg, a Fire így nyilván a kompromisszumos megoldás lett. Az Out Of Space nyilván túl nagy slágernek számított, én pedig már akkor is törődtem az ilyesmivel. Miért nem mer ilyen zenét egy dídzsé sem játszani? Én ott rave-elnék az első sorban pedig. Milyen kurva hosszú ez is. A DFL-re meg a NOFX-re bezzeg nem jutott másfél perc sem.

Mano Negra - King Kong Five

A legnagyobb Mano Negra-sláger. Ez úgy zseniális, ahogy a Breeders Cannonballja. Alig hasonlít bármi másra, de mégis teljesen magától értetődő, boldogan üvölthető, és egyikben sem érteni szinte semmit sem a szövegből. Listen to the beat.

Dead Kennedys - California Über Alles

Sajnálom, szegény Jello Biafrából mi lett az utolsó 15 évben, a Dead Kennedys életműve ettől függetlenül viszont tökéletes. Ma már jobban szeretem mondjuk a Moon Over Marint meg a Let's Lynch The Landlordot az ilyen nagy slágereknél, de ez is nagyot tud még ütni. Imádom, hogy a szövegek egyszerűek mint egy százas szög, utálni kell a Reagant geci, Afrikában pedig jó fejek a diktátorok.

Dead Kennedys - Holiday In Cambodia

Hoppá, mégegy. Ez jobb, mint a California, ha másért nem, mert tényleg jó vicc lenne egy csomó embert kihajtani Kambodzsába a rizsföldekre dolgozni. Now you can go, where people are one / Now you can go, where things get done, ez a kedvenc két sorom, meg persze a Pol Pot üvöltés a végén. Vicces lehetett 1986-ban Magyarországon ezt hallgatni. Pol Pot.

Madness - Baggy Trousers

Aki járt angol iskolába, az érti, a többinek meg felesleges elmagyarázni. Az persze még jobb lett volna, ha 'nagyon rövidre engedett nyakkendő' a címe, de így is imádom.

Dick Dale - Misirlou

Ennek az oldalnak a végére is odaraktam. Akkor viszont még azt szeretném mondani, hogy Quentin Tarantino nekem mindig tök jelentéktelen volt. Alig jobb a Trainspottingnál.

Marci Personality

főoldal

m_ATULA m_AGAZIN | © 2001